آموزش ذهن و کنترل ولع خوردن

میل و ولع در غذا خوردن بسیار متداول است. اما آیا به این نکته فکر کرده اید که آموزش ذهن در کنترل ولع خوردن چقدر تاثیر گذار است . در حقیقت، بیش از ۵۰٪ از افراد به‌طور منظم میل و اشتیاق را تجربه می‌کنند. آن‌ها نقش عمده‌ای در افزایش وزن، اعتیاد به مواد غذایی و خوردن زیاد دارند. آگاه بودن از هوس و دلایل آن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها از انجام آن‌ها راحت‌تر دور شوید در واقع با این آگاهی میتوان در کنترل ولع خوردن با ذهن موفق بود.

ما در جامعه اسیر رفتارها و موقعیتهای خاصی میشویم که باعث میل و ولع ریاد ما به خوردن میشوند .

 کنترل میل و ولع غذا خوردن و مبارزه با پرخوری دشوار است. اما با راهکاری حساب شده آن هم از طریق ذهن این دشواری به آسانی قابل حل شدن است .

در ابتدا علل پرخوری و ولع خوردن را بررسی میکنیم .

مسائل مختلف مرتبط با سلامت روان با خوردن پرخطر از جمله :افسردگی ، اختلال دو قطبی ، اضطراب و سوء مصرف مواد مرتبط است.

نکته مهم اینجاست که فرد به علت عادات بد (ولع و پرخوری ) احساس ناخوشایندی نسبت به خود دارد و این موضوع روی روابط اجتماعی و کیفیت زندگی او تاثیر بزرگی دارد.

در مرحله نخست سعی کنیم علت پرخوری و ولع به خوردن را پبدا کنیم و آن را حل کنیم

  • گاهی اوقات کم آبی باعث میل شدیدبه خوردن میشود .
  • چرخه زندگی باید بهتر به تعادل برسد – تغذیه شما باید طبق برنامه ریزی استانداری پیش برود
  • رعایت تعادل در تغذیه : اگر فرد مقدار بیش از حد از یک نوع غذا بخورد ، اغلب پس از خوردن غذا ، مزه مخالف را می خواهند.نمونه بارز این نمک و شکر است.بعد از خوردن غذای شیرین اغلب مردم میل به غذای شور و نمک دار دارند
  • به هم خوردن تناسب غذایی مغذی : اغلب افرادی که کمبود مواد مغذی دارند دچار احساس گرسنگی میشوند. توزیع ناکافی مواد مغذی در برنامه غذایی باعث هوس های غیر قابل کنترل در بدن میشود .

پرخوری در مغز ایجاد میشود :

با آرام کردن و آموزش مغز نحوه عملکرد عادی و بدون ایجاد رفتارهای تحریک آمیز میتوان نتایج شگفت انگیزی گرفت . آموزش مغز باعث میشود فرد از نظر عاطفی انعطاف پذیرتر شود و واکنش عاطفی را به محرک هایی مانند غذا کاهش یابد

عادی سازی عملکرد مغز به عادی سازی اشتها ، قضاوت ، کنترل ، برنامه ریزی ، تفکر علت و معلولی و خودآگاهی کمک می کند. خیلی از افراد متوجه نیستند که با خوردن چه عوافبی برای بدن خود بوجود می آورند

با خودآگاهی بیشتر یعنی پرورش ذهن قوی تر، هرچه در معرض خطر هم قرار بگیریم قادر به متوقف کردن آن هستیم .بنابراین میتوان کنترل خود را آگاهانه انجام داد و با وجود غذای کم بتوان سیر شد .

ناتوانی در پاسخ به میل، می‌تواند احساس ناتوانی، شکست خوردگی و عزت‌نفس شما را از بین ببرد.تمام این عوامل در زندگی فردی و اجتماعی ما چقدر تاثیر گذار است ؟

اما چگونه ذهن میتواند ولع خوردن را کنترل کند ؟

ما ذهن را تحت آموزش قرار میدهیم که عادتهای خود را ترک کند هر چند تغییر عادتها شاید دشوار به نظر برسد ولی این کار با آموزش و برنامه ریزی امکان پذیر خواهد بود .

خود را از خوراکیهای خوشمزه محروم نمیکنیم آنها را حساب شده مصرف میکنیم .

تجربه یکی مراجعه کنندگان به مطب تغذیه و سلامت دکتر وحید خانی که تحت آموزش لاغری با ذهن قرار گرفته است را ببینید .

آموزش ذهن و کنترل ولع خوردن
آموزش ذهن و کنترل ولع خوردن

 

  • من ازهمه غذاها استفاده میکنم و لاغر میشوم
  • من ولع برای خورن هیچ چیز ندارم
  • من هوس خورش قیمه کردم و میپذیرم و با لذت میخورم و لاغر میشوم
  • لاغری برای من بسیار بسیار آسان است
  • من به هدفم که رسیدن به وزن ایده آل است فکر میکنم و تلاشم را برای رسیدن به هدفم انجام میدهم .

با تجربه این فرد مشاهده میکنید رژیم غذایی مسئله ای غیر قابل دستیابی نیست . و در کنار آن آموزش ذهن چقدر کار را برای ما لذت بخش و موثر میکند .

پرورش و آموزش ذهن در کنترل ولع خوردن به شما می آموزد که استرس خود را کنترل کنید و سلامت خود را حفظ کنید و هوس غذای پرچرب را در دست بگیرید.

آب بنوشید و شرایط رطوبت بدن خود را نرمال نگه دارید . به اندازه کافی بخوابید و خواب با کیفیتی برای خود ترتیب دهید .

در برابر هوسهای غذایی گزینه ای مغذی تر را برای خود انتخاب کنید .

این امر به شما می‌آموزد تا از عادت‌های غذایی، عواطف، گرسنگی، هوس و احساسات جسمی خود، آگاه شوید. خوردن ذهن آگاهانه به شما می‌آموزد که بین میل و ولع و گرسنگی جسمی تفاوت قائل شوید. این به شما کمک می‌کند که به‌جای اینکه بدون فکر رفتار کنید، پاسخ خود را انتخاب کنید. غذا خوردن آگاهانه شامل حضور ذهن در حین غذا خوردن، آهسته خوردن و جویدن کامل است. همچنین برای جلوگیری از حواس‌پرتی، از ابزاری مانند تلویزیون یا تلفن هوشمند خود دورباشید.

نکته نهایی :

وجود هوس های کنترل نشده برای همه ما اتفاق می افتد اما مهم این است که ما چگونه با آنها برخورد میکنیم . برخورد ما تعیین میکنید که عوارض آن را به بدن خود برسانیم یا با برخورد آگاهانه آن را کنترل و به بهترین شکل تغییر دهیم .

دنیا در حال تغییر و تحول است و همه چیز با قدرت ذهن قابل تغییر و بهینه سازی است از این امکان خارق العاده استفاده کنیم و بهترین ها را برای خود رقم بزنیم .

قدرت ذهن را دست کم نگیریم

برای مشاوره رایگان و راهنمایی مطب تغذیه و سلامت دکتر وحید خانی منتظر حضور شماست

قد و وزن خود را برای ما ارسال کنید مشاوره رایگان دریافت کنید .

تلفن تماس : ۰۹۳۹۹۰۱۲۵۲۲

برای خارج از کشور 00989399012522 

instagram.com/vahidkhani_health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *