ویژگی های یک برنامه غذایی استاندارد

ارتباط کاهش وزن و تعداد وعده های غذایی

هر کدام از افراد جامعه که به کاهش وزن فکر میکنند بدون شک به تعداد وعده های غذایی خود توجه خاصی دارند . اما آیاد تعداد وعده های غذایی در مورد مسئله چاقی مهم است یا خیر در ادامه به بررسی این مطلب میپردازیم .

خوردن غذاهای متعدد به بالا رفتن سوخت و ساز کمک می کند

باید این نکته را مد نظر داشت که رابطه بین سوخت و ساز بدن و ایجاد چربی رابطه ای مستقیم است و این به یعنی هر چه سوخت و ساز بالاتر رود تجمع چربی کمتر خواهد بود . از طرف دیگر باید بیان کرد وقتی در طول روز چند وعده غذا مصرف میکنیم تولید انسولین در بدن بهتر تنظیم میشود . و در نتیجه چربی ایجاد نخواهد شد و این بخاطر پر و خالی شدن انرژی است .

این یک نکته کلیدی و مهم برای کاهش وزن و سلامت است . در کنار وعده های غذایی منظم ورزش و تحرک را نباید نادیده گرفت .

بهترین فاصله زمانی برای وعده های غذایی

کنترل اشتها :

در رژیم غذایی اشتها میتواند یک مشکل محسوب شود که با راهکارهای استاندارد باید آن را کنترل کرد که به عادات غذایی نا سالم روی نیاوریم . گاهی اوقات از احساس گرسنگی چیزی بالاتر مانند حرص و ولع باعث خوردن چندین غذا میشود . خوردن چندین وعده غذایی میتواند شما را از لحاظ ذهنی کمی آرام کند و شما را به سمت وعده ها و میان وعده های غذایی بیشتری سوق دهد . بنابراین باید سعی کنیم با داشتن برنامه غذایی استانداردی اشتها را کنترل و از ناسالم خوردن پرهیز کنیم . از نظر متخصصان وجود میوه ها و پروتئین کافی مانند مرغ و ماهی در برنامه غذایی بسیار موثر است . ما باید به نقطه برسیم که احساس سیری داشته باشیم بدون اینکه پرخوری کنیم .

چند وعده غذایی ؟

تعداد وعده های غذایی قطعا در وزن شما تاثیر بسیار دارد . بنابراین کسی که بیش از سه بار در روز غذا میخورد نباید انتظظار کاهش وزن داشته باشد . زمان و مقدار خوردن در بروز چاقی و کاهش آن موثر است . میتوان چندین بار در روز غذا خورد ولی با قسمتهای کوچک و همینطور زمان معینی برای خوردن کربوهیدرات ها اختصاص داد و در زمانهای دیگر از خوردن آنها خودداری کرد.  باید به نکته توجه اصی داشت که به هیچ عنوان هرم غذایی خود را محدود نکنید تمام گروههای غذایی شبزیجات ، میوه ها ، چربی های اشباع شده و … باید در سبد غذایی شما وجود داشته باشند .

کاهش وزن با انتخاب مناسب غذا :

اصول اساسی کاهش وزن را هیچ گاه زیر پا نگذارید . مقدار غذا خوردن در کاهش وزن تاثیر ندارد کیفیت و کمیت بشقاب غذای شما مهم است . به این نکته نیز توجه داشته باشید که بدن هر فرد در مقابل رژیم غذایی منحصر بفرد است . بنابراین بهترین توصیه این است که قبل از شروع رژیم غذایی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت و تحت پیشنهادات او برنامه کاهش وزن خود را دنبال کنید .

 

برنامه غذایی استاندارد

این اصل را هیچ گاه فراموش نکنید سرعت متابولیسم بدن خود را با ورزش کردن بالا ببرید .

برای داشتن یک برنامه ی غذایی خوب ما ابتدا باید از مقدار کالری که در بدنمان وجود دارد، مطلع باشیم و متناسب با آن یک برنامه درست و ایده آل تهیه کنیم، که آن برنامه هم از تعادل برخوردار باشد و هم زمان رژیم را مشخص کند.

یک رژیم غذایی برای تناسب اندام مناسب، بهتر است که همراه با ورزش باشد، زیرا تاثیر زیادی در تناسب اندام دارد و مانع از بروز برخی از بیماری ها می شود. مخصوصا برای افرادی که به چاقی و دیابت که بر اثر عدم تحرک به وجود می آید دچار هستند، داشتن برنامه غذایی سالم همراه با ورزش بسیار ضرورت دارد.

کالری چیست :

کالری مقدار انرژی موجود در غذاها برای تامین سوخت و ساز مورد نیاز بدن است . کالری بیش از حد در غذا منجر به چاقی می شود، که برای داشتن اندام ایده آل و مناسب باید از برنامه غذایی حذف شود.

داشتن یک تغذیه مناسب اهمیت زیادی بر سلامتی دارد که متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل مشکلات مختلف به این امر مهم اهمیت نمی دهند.

همانطور که می دانید همه ی ما برای ادامه ی حیات به خوردن و آشامیدن احتیاج داریم و انرژی لازم را از طریق خوردن کسب می کنیم، بنابراین خیلی مهم است که ما از موادی استفاده کنیم که انرژی، ویتامین و پروتئین لازم برای بدن را تامین کند. استفاده از غذای مناسب سیستم دفاعی بدن را بالا می برد و بروز برخی از بیماری ها را کاهش می دهد. بسیاری از افراد از تاثیرات غذای کامل و مناسب بر حفظ سلامت بدن مطلع می باشند، اما اهمیت چندانی نمی دهند. داشتن یک تغذیه سالم باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود، هم چنین سیستم دفاعی بدن را در مقابل باکتری ها و بیماری ها بالا می برد و یکی از عوامل مهم برای تامین انرژی است. یک رژیم غذایی درست و مناسب انسان را از خوردن بیش از حد چربی منع می کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *