چه باورهای غلط تغذیه ای در کاهش وزن داریم؟

از هر کارشناس و متخصص تغذیه ای که سوال کنیم لاغری چطور ایجاد می شود بلافاصله رو به شما می کند و می گوید:

کالری دریافتی باید کمتر از کالری مصرفی باشد!

ورزش کردن هم از همین اصول پیروی می کند. شما با ورزش کردن کالری مصرفی را افزایش داده و با رعایت برنامه ی غذایی به راحتی کاهش وزن خواهید داشت.

اما در کنار این اصول بایستی یک سری باورهای غلط تغذیه ای را بشناسیم که می تواند در این مسیر به ما کمک کند.

در این مقاله گروه تغذیه و سلامت همیار تناسب سعی کرده است تعدادی از باورهای غلط تغذیه ای را شناسایی و به اطلاع شما برساند.

البته شما می توانید در کتاب بیندیشید و لاغر شوید باورهای غلطی که درباره ی کاهش وزن بسیار رواج دارد را مطالعه کنید. جهت تهیه ی و آشنایی بیشتر بر روی کتاب کلیک کنید.

بیندیشید و لاغر شوید

 

تعدادی از باورهای غلط تغذیه ای

باور اشتباه اول:

پروتئین ها

پروتئین های غذایی باعث پوکی استخوان می شوند.

علم تغذیه هر روز در حال آپدیت شدن است و ممکن است یک موضوع در یک وهله ی زمانی درست باشد اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی با تحقیقات جدید کاملا برعکس و اشتباه اشد. قبلا تصور عموم این بود که مصرف مواد پروتئینی باعث از بین رفتن بافت استخوانی می شود اما امروزه این تصور اشتباه است.

مصرف بیشتر مواد پروتئینی مساوی است با دفع بیشتر کلسیم از طریق ادرار، به همین دلیل تصور می شد نباید مواد پروتئینی مصرف کرد. در حالی که این معیار کاملا غلط است که میزان کلسیم دفع شده را فقط مورد ارزیابی قرار دهیم. زیرا پروتئین موجود در مواد غذایی باعث جذب بهتر کلسیم می شود و نه تنها مصرف پروتئین باعث پوکی استخوان نمی شود بلکه کمبود آن باعث شکننده بودن استخوان ها می شود.

 

باور اشتباه دوم:

کربوهیدرات

برای لاغری مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را حذف کنیم!

احتمالا شما هم برای لاغری دست به حذف کردن کربوهیدرات هایی مثل برنج، نان و… زده باشید! سالها بود که تصور می شود حذف کربوهیدرات ها باعث کاهش وزن می شود. حذف هر ماده غذایی از برنامه غذایی روزانه باعث دریافت کمتر کالری می شود اما حذف کامل هیچ درشت مغذی برای بدن نه تنها مفید نیست بلکه باعث آسیب رساندن به بدن می شود.

اگر در دوره ی لاغری مجموعه ی همیار تناسب شرکت کرده باشید به راحتی متوجه می شوید که برای لاغری نباید هیچ ماده ی غذایی را حفظ کنید.

برای شرکت در این دوره کلیک کنید.

باور اشتباه سوم:

چربی ها

برای لاغری چربی ها را از رژیم غذایی حفظ کنید!

چرا فکر می کنیم برای لاغری باید یک غذا را حفظ کنیم و غذایی دیگر را اضافه کنیم؟ چرا به حجم غذاهایی که می خوریم دقت نمی کنیم؟ همان طور که ذکر شد مصرف تمام درشت مغذی ها برای بدن لازم است. در صورت حذف کامل چربی ها، منابع خوب چربی را نیز از دست می دهید و بدن دچار کمبود امگا ۶ و امگا ۳ نیز می شود. بنابراین فقط مصرف چربی های ترانس را به طور کامل قطع کنید ولی استفاده از سایر منابع چربی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

باور اشتباه چهارم:

زرده ی تخم مرغ

زرده ی تخم مرغ باعث افزایش چربی و کلسترول می شود و مضر است!

وقتی آمار جهانی استفاده از تخم مرغ را نگاه می کردم متوجه شدم که مصرف سرانه ی سالانه در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته ی دنیا بسیار پایین است!

تخم مرغ یک ماده غذایی با ترکیبات بسیار مقوی می باشد. قبلا تصور می شد زرده تخم مرغ به دلیل وجود کلسترول برای بیماران قلبی مضر است و باعث بالا رفتن کلسترول خون می شود. اما تحقیقات نشان می دهد آنچه باعث بالا رفتن کلسترول خون می شود چربی های اشباع به ویژه ترانس می باشند و کلسترول موجود در مواد غذایی تاثیری در بالا رفتن کلسترول خون ندارند. پس نه تنها مصرف آن نباید قطع شود بلکه به دلیل کاهش التهاب مصرف آن توصیه نیز می شود.

 

باور اشتباه پنجم:

برای لاغری نان نخور!

برای لاغری نان نخور!

علت اینکه بسیاری از افراد توصیه می کنند برای لاغر شدن نان نخورید این است که نان بافت متراکمی دارد و این موضوع سبب مصرف بیشتر آن می شود در صورتی که نان ذاتا چاق کننده نیست. شما اگر به افراد متناسب نگاهی بیندازید متوجه می شوید که آنها از همه ی مواد غذایی استفاده می کنند حتی نان و برنج !

مصرف نان هم مانند سایر مواد غذایی دیگر اگر به صورت کنترل شده مصرف شود و باعث دریافت کالری اضافی نشود توصیه به حذف آن وجود ندارد.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم برخی از باورهای اشتباه جامعه را بررسی کنیم. اگر قصد داریم اندام ایده آلی داشته باشید توصیه می کنیم که در دوره ی رایگان لاغری با ذهن شرکت کنید. این دوره به شما کمک می کنید در وزن ایده ال خود به دور از باورهای اشتباه جامعه قرار بگیرید.

موفق و پیروز باشید.

در صورت مفید بودن مطلب آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر سوالی دارید حتما در قسمت دیدگاه ها ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *