راهکارهایی برای افزایش وزن کودکان لاغر

آیا شما هم درگیر لاغری کودک خود هستید ؟ در حالیکه خیلی از والدین از چاقی کودک خود رنج میبرند برعکس قضیه هم خیلی از والدین از لاغری کودک خود در عذاب هستند . و برای درمان این قضیه سر از برنامه های غذایی مختلف در می آورند .

یک سری نکات را در مورد این مطلب باید مورد توجه قرار داد .

اول اینکه : بچه ها به علت فعالیت و جنب و جوش زیاد از لحاظ تغذیه ای باید غذاهای مقوی مصرف کنند .

دوم اینکه بد غذا بودن و نداشتن اشتها و غذا نخوردن بچه ها که باعث لاغر ماندن و عدم رشد کودک میشود میتواند مسئله نگران کننده ای برای والدین باشد .

در ادامه مطلب در مورد تغذیه کودکانی که با مشکل لاغری روبرو هستند بحث خواهیم کرد و راههایی برای رفع این مسئله بیان میکنیم .

 

تغذیه کودکانبرنامه غذایی براي کودکان لاغر

استفاده از کره در غذای کودک:

کره یک ماده غذایی بسیار مقوی که یکی از غنی ترین منابع چربی برای افزایش وزن کودکان به شمار می آید . البته مصرف آن باید در حد تعادل و مناسب باشد . از راههای مختلف از جمله اضافه کردن کره به غذا میتوان آن را در برنامه غذایی کودک گنجاند و از مزایای آن تا حد امکان استفاده برد .

تخم مرغ یک معجزه غذایی برای کودک :

تخم مرغ سرشار از ویتامین های B12  ،ویتامین A و پروتئین است . یک ماده غذایی که میتواند علاوه بر کمک به رشد کودک بسیاری از ویتامین های مورد نیاز او را نیز جبران کند . هر 100 گرم  تخم مرغ دارای 13 گرم پروتئین است و این یعنی یک ماده معجزه آسا .

شیر:

شیر ،یک نوشیدینی بسیار مفید که علاوه بر چربی موجود در آن میتواند کالری اضافی به برنامه غذایی کودک اضافه کند . باید این نکته را مد نظر قرار داد که میزان چربی شیر در جذب کالری موثر است . هر چه میزان چربی کمتر یعنی شیر کم چرب یا بدون چربی باشد میزان جذب کالری آن کاهش  می یابد .

مرغ:

پروتئین نقش مهمی در سلامت و رشد کودک دارد بنابراین باید مواد غذایی دارای این شاخصه را در برنامه غذایی کودک قرار داد . مرغ یکی از مواد غذایی دارای پروتئین بسیار مفید است مرغ را بصورتهای مختلف میتوان غذای محبوب کودک قرار داد و با استفاده از آن در غذاهای مختلف و طعم های متفاوت میتوان از آن استفاده های مفیدی کرد . از مرغ غافل نشوید .

برنامه غذایی برای کودکان لاغر

میوه های گرم سیری:

بدون شک وقتی برنامه غذایی مفیدی را بخواهیم مورد استفاده قرار دهیم میوه ها و سبزیجات جایگاه خاصی در آن خواهند داشت . سبزیجات را با روشهای مختلف مانند سرخ کردن ،بخار پز کردن و یا بصورت خام میتوان در برنامه غذایی کودک قرار داد .

میوه هایی که سرشار از قند طبیعی هستند علاوه بر اینکه انرژی مورد نیاز کودک را فراهم میکند باعث افزایش وزن سالم در کودک شما میشوند . میوه ها را میتوان بصورت سالاد یا آبمیوه ها برای کودک جذاب کرد تا مورد علاقه او باشند .

موز:

موز را میتوان یک بمب که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است نام برد . موز دارای ویتامین C ،پتاسیم ،فیبر و ویتامین B6 است . موز را از 6 ماهگی به بعد میتوان در برنامه غذایی کودک قرار داد . موز را به شکل های مختلف میتوان به کودک خوراند . تا از آن لذت ببرد .

نخود فرنگی:

نخود فرنگی یک ماده بسیار مفید است که از جمله خواص فوق العاده آن کنترل و مدیریت وزن ، دارای ویتامین K  و D  که برای استخوان و پوکی استخوان بسیار مفید است ، سرشار از آنتی اکسیدان که میتواند باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شود را نام برد . نخود فرنگی را میتوان بصورت پوره ، سالاد و یا پخته شده آن در انواع غذاها و سوپها در برنامه غذایی کودک قرار داد.

روغن زیتون:

یکی از دانه های روغنی که میتواند به عنوان بهترین روغن در تغذیه به شمار آید زیتون است ،اگر از روغن های گیاهی استفاده میکنید روغن زیتون مفیدترین گزینه خواهد بود .

قلم گوسفند:

قلم گوسفند یک ماده در دسترس که میتوان آب پخته شده آن را در سوپها و خورشتها مورد استفاده قرار داد و تغذیه کودک را با آن غنی کرد .

خرما:

خرما را بصورتهای مختف میتوان در برنامه غذایی کودک قرار داد آن را با آب حل کرده و بصورت دسر به شیر خوار بدهید و اگر کودک شما بزرگتر است هسته آن را بیرون آورده و در میان وعده های مختلف برای کودک استفاده کنید .

ماهی:

ماهی یک غذای خوش هضم و سرشار از چربی های مفید است . ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که برای رشد مغز ضروری است ،ماهی برای جلوگیری از افسردگی بسیار مفید است . از مصرف ماهی های دارای جیوه ( کوسه ماهی و نیزه ماهی ) برای کودک خودداری کنید ممکن است باعث تاثیر منفی بر سیستم عصبی کودک شود . ماهی را به صورت انواع مختلف در برنامه غذایی کودک قرار دهید و از خواص بی نظیر آن نهایت استفاده را ببرید .

 

هشدار:

برای چاق شدن کودکتان به شیرینیهای مصنوعی و چربیهای مضر متوسل نشوید که نتیجه عکس خواهد داشت . از خوراکیهای مضر مانند چیپس ، آبنباتها ، نوشابه ها و چربیهای مضر اکیدا خودداری کنید و سلامت غدایی کودکتان را یک اولویت مهم قرار دهید . باور چاق شدن کودک با روشهای غیر استاندارد را از ذهن خود پاک کنید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *