رژیم غذایی درمان فشار خون | رژیم غذایی DASH رژیم مخصوص کنترل فشار خون

چه رژیم غذایی برای درمان فشار خون یا کنترل فشار خون مناسب است؟ اگر سری به کتاب های معتبر تغذیه ای بزنید و به دنبال برنامه ی غذایی درمان فشار خون و یا کنترل فشار خون بگردید رژیم غذایی DASH را مشاهده خواهید کرد که می تواند پرفشاری خون را متوقف کرده و از فشار خون بالا جلوگیری کند.

رژیم غذایی DASH   همواره به خوردن غذاهایی که دارای مواد مغذی مانند پتاسیم ، کلسیم، پروتئین، و فیبر هستند مثل میوه ها، سبزیجات، غلات سوبس دار، پروتئین های بدون چربی و لبنیات کم چرب تاکید می کند.

رژیم غذایی  DASH  محدودیت هایی نیز دارد زیرا شما را از خوردن غذاهایی که چربی اشباع زیاد دارند مانند گوشت های چرب، غذاهای لبنیاتی پر چرب و روغن ها و همچنین نوشیدنی ها و شیرینی ها منع می کند.

این رژیم غذایی مخصوص فشار خونی ها در دریافت سدیم هم محدودیت هایی دارد و افراد را به مصرف سدیم تا حداکثر 1500 میلی گرم محدود می کند.

رژیم غذایی DASH چه توصیه هایی دارد؟

رژیم غذایی DASH چه توصیه هایی دارد؟

در رژیم غذایی DASH   شما تحت فشار برای تغییرات ناگهانی نیستید بلکه پیشنهاد این رژیم ایجاد تغییرات کوچک در طولانی مدت است به عنوال مثا:

  • برای حذف نمک از گیاهان و ادویه جات و ترشی جات استفاده کنید تا بتوانید غذاهای بدون نمک را راحت تر بپذیرید و خوشمزه تر شوند.
  • سعی کنید هر هفته چند وعده ی بدون گوشت مصرف کنید.
  • به جای استفاده از غذاهای حاوی آرد سفید، از آرد سبوس دار استفاده کندیم.
  • بعد از میل کردن نهار وشام سعی کنید حدود 1 دقیقه پیاده روی کنید.
  • همراه با وعده های غذایی یک واحد سبزیجات یا میوه اضافه کنید.

چرا پیروی از رژیم غذایی DASH آسان است؟

علت ساده بودن رژیم غذایی DASH   زیاد بودن گزینه های انتخابی است. شاید سخت ترین قسمت این رژیم کنار گذاشتن خوراکی های چرب، شیرین و شور که سال هاست آنها را استفاده می کنید باشد اما با توجه به شرایطی که ممکن است در آینده برای شما پیش آید یا هم اکنون درگیر فشار خون بالا هستید ارزش آن را دارد که این مواد غذایی خطرناک را کنار بگذارید و برای سلامتی خود ارزش بیشتری قائل باشید.

توصیه می کنیم در دوره ی لاغری با ذهن پیشرفته شرکت کنید تا به راحتی بتوانید ذهن خود را متقاعد کنید که با شما در این مسیر همکای کند.

دوره ی لاغری با ذهن پیشرفته

یکی دیگر از عواملی که این رژیم غذایی را آسان نشان می دهد خوردن انواع غذاها در این رژیم غذایی است. البته در این مورد باید احتیاط به خرج دهید زیرا وعده های غذایی رستواران ها بسیار ناسالم و چرب هستند بنابراین این رژیم پیشنهاد می کند که در رستوران از خوردن چیپس های خلالی نمکی یا دودی اجتناب کنید. مصرف چاشنی ها را محدود کنید و به جای سوپ، میوه یا سبزیجات سفارش دهید.

آیا رژیم غذایی DASH گرسنگی دارد؟

آیا رژیم غذایی DASH گرسنگی دارد؟

دوستان خوب مجموعه ی همیار تناسب اصلا نگران گرسنگی در این رژیم نباشید زیرا متخصصان و مشاورین تغذیه همواره بر اهمیت سیر بودن و احاساس رضایت کافی ، مصرف پروتئین های بدون چربی ، میوه ها و سبزیجات پر فیبر در این رژیم تاکید می کنند. شخص باید احساس سلامتی کند، حتی اگر حین کاهش وزن، کاهش کالری کتری داشته باشد.

آیا در رژیم غذایی DASH  ورزش اهمیت دارد؟

بله

در این رژیم غذایی ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

به خصوص اگر می خواهید وزن کم کنید.

چگونه ورزشی انجام دهیم ؟

توصیه می شود در مراحل ابتدایی هر روز صبح و شب یک پیاده روی 15 دقیقه ای داشته باشید و به مرور زمان در صورت امکان کم کم شدت و مدت زمان آن را افزایش دهید.

همچنین می توانید فعالیت هایی که دوست دارید مانند باغبانی، شنا کردن و… را به فعالیت های روزانه خود اضافه کنید.

 

آیا در رژیم غذایی فشار خون DASH  خطری ما را تهدید می کند؟

آیا در رژیم غذایی فشار خون DASH  خطری ما را تهدید می کند؟

این برنامه ی غذایی فشار خون بسیار بی خطر است اما اگر بیماری خاصی دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این برنامه برای شما مناسب است.

شاید تنها خصوصیت منفی این رژیم گران قیمت بودن آن است زیرا محصولاتی که با غلات سبوس دار تهیه می شوند و میوه ها و سبزیجات تازه به طور کلی نسبت به غذاهای فراوری شده ، چرب و قندی که اکثرا از آن استفاده می کنند گران تر هستند.

 

مزایای رژیم غذایی فشار خونی DASH

  • سلامت قلب و عروق
  • پیشگیری از ابتلا به دیابت
  • استفاده از غذاهای سالم که برای سلامت قلب و جسم بسیار مفید است.

کاهش فشار خون یعنی رفع مشکلات قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی!

همچنین با رعایت این رژیم غذایی کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می دهیم.

رژیم غذایی DASH   در رتبه دوم بهترین رژیم های کنترل کننده ی دیابت قرار دارد و به عنوان یک الگوی غذایی ایده آل برای این بیماری است.

اگر به دنبال وزن ایده آل هستید توصیه می کنیم کتاب بیندیشید و لاغر شوید را از طریق لینک زیر مطالعه کنید:

کتاب بیندیشید و لاغر شوید.

در رژیم غذایی DASH چه بخوریم؟

هیچ محدودیتی در گروه های غذایی این رژیم نداریم. مصرف مرغ و ماهی، میوه ها و سبزیجات، گوشت بدون چربی، لبنیات، حبوبات، آجیل، غلات کامل ، غذاهای سرشار از پتاسیم، کلسیم، فیبر و پروتئین که برای رفع فشار خون یا مقابله با آن بسیار مهم هستند در این رژیم غذایی مورد تاکید هستند.

اما دقت کنید که این مواد غذایی را نباید مصرف کنید:

غذاهای بسته بندی شده و پرنمک که باعث بالا رفتن فشار خون می شوند.

چربی های اشباع که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهند.


یک نمونه رژیم غذایی DASH  رایگان

یک نمونه رژیم غذایی DASH  رایگان

در این قسمت سعی کردیم رژیم غذایی DASH  یک روزه را برای شما اماده کنیم که 2000 کالری انرژی دارد. این رژیم 2300 میلی گرم سدیم دارد.

وعده صبحانه:

یک کف دست نان سبوس دار + یک قاشق چای خوری کره مارگارین + سه چهارم فنجان غلات سبوس دار ( مثل گندم یا جو خرد شده ) + یک فنجان شیر کم چرب

میان وعده : یک موز متوسط + یک فنجان آب پرتغال

نهار:

دو کف دست نان سبوس دار + سه چهار فنجان سالاد مرغ  حاوی ( نصف لیوان خیار برش داده شده + نصف لیوان گوجه + یک قاشق غذاخوری تخم آفتابگردان + یک قاشق چای خوری پاستا + یک قاشق غذاخوری سس معمولی خردل )

میان وعده : یک سوم فنجان بادام بدون نمک

شام:

3 تکه خورشتی گوشت گاو بدون چربی + یک فنجان لوبیا سبز + یک عدد سیب زمینی پخته شده ی کوچک + یک قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده + دو قاشق چایخوری روغن کانولا + یک سب کوچک


در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر سوالی دارید در قسمت نظرات و دیدگاه ها ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *