تاثیر باورها بر کاهش وزن ! لاغری ذهن

تا حالا به موضوع تاثیر باورها بر کاهش وزن فکر کردید و اینکه باورها واقعاً چی هستند و چگونه شکل می‌گیرند؟!

شاید بارها برایتان پیش‌آمده است که برای کاهش وزن روش های مختلفی اعم از دریافت رژیم های غذایی، داروها و دمنوش ها و ورزش های سخت را به کار برده اید ولی با کنار گذاشتن این روش ها دوباره به وزن قبلی خود برگشته‌اید!

ممکن است که شنیدن این جمله برایتان غیرقابل‌باور باشد اما واقعیت دارد که گاهی موانع کاهش وزن در درون ماست.

چرا ضمیر ناخودآگاه ما باید این مقاومت‌ها را داشته باشد و یا چرا اصلاً درون ما چنین مقاومت‌های وجود دارد؟

قبل از اینکه به سؤالاتتان پاسخ دهیم بهتر است در مورد باورها و شکل‌گیری این باورها باهم صحبت کنیم. اغلب افراد یکسری برچسب‌های روی خودشان و توانایی‌هایشان می‌چسبانند و خود را در کاری موفق یا ناموفق می‌دانند. درواقع انسان‌ها همان‌هایی هستند که می‌اندیشند.

 کلمات دنیای ما را می‌سازند.

این جمله بسیار ساده می‌تواند تغییراتی بسیار عظیم در ضمیر ناخودآگاه ذهنتان ایجاد کند اگر باور دارید که آدم بدشانسی هستید و آن را روزانه تکرار می‌کنید مطمئن باشید در سطوح عمیق ضمیر ناخودآگاهتان رسوب می‌کند و تبدیل به باور می‌شود.

اما باورهای ما چگونه شکل می‌گیرند؟

 اولین عامل در شکل‌گیری باور ما تکرار است.

زمانی را به یاد بیاورید که والدین شما یک رفتار یا استعداد شمارا می‌ستودند، همه‌جا از آن تعریف می‌کردند و بین دوستان و آشنایان از شما می‌خواستند آن کار را انجام دهید و شما  از بروز دادن آن استعداد خود لذت می‌بردید، با تکرار این موضوع  شما پذیرفتید که در این زمینه خاص استعداد دارید همین عامل در ناخودآگاه شما تبدیل به یک باور شده است. کافی است انسان‌ها در درون خود یک‌چیز را نهادینه بکنند پس‌ازآن تلاش خودشان را می‌کنند که آن را در واقعیت عینیت ببخشند اگر درگذشته از یک توانایی یا استعداد شما مکرراً توسط اطرافیان تعریف‌شده خواهید دید که آن رفتار و توانایی به‌صورت باور و مشخصه شخصیتی شما شکل‌گرفته است . پس مراقب باشید که چه چیزهای را تکرار می‌کنید و یا اینکه به افراد و اطرافیان خودتان چه چیزهای را القا می‌کنید و چه برچسب‌هایی روی آن‌ها می‌زنید.

دومین عامل شکل‌گیری باور تصمیماتی است که در زمان احساساتی شدن گرفته‌اید.

زمانی که خیلی خوشحال یا خیلی ناراحت هستید  یا به‌اصطلاح احساساتی شده اید، در این زمان  ضمیر ناخودآگاه شما بیش از هر موقع دیگر در دسترس است و مستعد بیشترین تغییر است. زمانی که در اوج احساسات منفی هستید از تصمیمات عجولانه‌ای پیروی می‌کنید که شاید به صلاح شما نباشد و بعد پشیمان شوید. پس کمی صبر کنید و ببینید زمانی که احساساتی می‌شوید چه باورها و یا قسم‌های پنهانی درون خودتان می‌خورید و قرار چه رفتارهای در خودتان شکل دهید! حتی مواردی که اطرافیان یک شخص به آن فرد صحبت‌های را  القا می‌کنند خواهی دید که آن فرد آن حرف‌ها  را با خودش تکرار می‌کند و به‌صورت یک باور تبدیل می‌شود . پس دو عامل تکرار و احساساتی شدن عواملی هستند که باورهای ما را شکل می‌دهند

حال سؤال اینجاست که چگونه این باورها را تغییر دهید؟

یکی از روش‌های مؤثر در این کار ایجاد شک و شبه در باور افرادی  است که به خود برچسب‌های منفی زده‌اند و باور کردند که آن‌ها  نمی‌توانند آن کار خاص را انجام دهند.

مثلاً از فرد بپرسید اگر به این نتیجه برسی که  یک مسئله در زندگی‌ات دروغ بوده و تو سال‌ها آن مسئله را قبول کردی چه واکنشی نشان می‌دهی؟ مطمئناً فرد جواب خواهد داد اگر بفهمم، آن باور را دیگر  قبول نخواهم داشت. حال از فرد بخواهید فکر کند آن باور دروغی بیش نبوده و سال‌ها آن را باور کرده و اسیر آن شده!

مطمئنن فرد به فکر فرو می‌رود و نتیجه مثبتی از این تفکر به دست خواهد آورد.

جادوی جملات تاکیدی

وقتی با افرادی که از اضافه‌وزن خود رنج می‌برند صحبت می‌کنید جملات تأکیدی مانند اینکه من نمی‌توانم وزن خود را کم کنم، هیچ  راهی برای کاهش وزن من وجود ندارد را به‌کرات می‌شنوید ولی این‌گونه افراد از جادویی این جملات تأکیدی بی‌خبر هستند. تکرار جملات تأکیدی مثبت یا منفی نقطه آغازی برای باز شدن درهای دگرگونی است پس بهتر است عادت کنید این جملات و عبارات را به شیوه مثبت به کار ببرید تا درهای سلامتی، موفقیت و شادمانی بر روی‌تان گشوده شود.

مثلاً اگر بگویید دیگر نمی‌خواهم چاق باشم ضمیر ناخودآگاه ما بیشتر کلمه چاق را می‌شنود که کلمه‌ای است که دارای بار منفی است.

 آنچه بهتر است بگوییم این است:

 من به‌صورت شگفت‌انگیزی (عجیبی) احساس  لاغری و سبکی می‌کنم.

ضمیر ناخودآگاه خیلی روراست و بی‌پرده است و آنچه را که می‌شنود انجام می‌دهد. اگر چیزی را در زندگی‌تان نمی‌خواهید یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای رها کردن آن این است که آن را با عشق و محبت آغشته و رهایش کنید. عبارات تأکیدی خود را با شعر و آواز بخوانید و بارها و بارها تکرار کنید تا ملکه ذهنتان شود.

استفاده از عبارات تأکیدی مثبت یکی از راهکارهای رایج برای کاهش وزن است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *