در زمان گرسنگی از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید ( کنترل گرسنگی شدید )

کنترل گرسنگی شدید با پرهیز از برخی مواد غذایی

احساس گرسنگی مانند احساس درد برای بدن بسیار ضروری است چراکه با وجود این احساس ما متوجه می‌شویم که بدنمان به‌خوبی کار می‌کند و ذخیره‌ی انرژی بدن به اتمام رسیده است بنابراین نیاز به بازگردانی ذخایر بدن با مصرف مواد غذایی داریم. البته ناگفته نماند که منظور از احساس گرسنگی، گرسنگی واقعی است نه میل، ولع و هوس‌هایی که به دلیل شرایط روحی، فکری و جسمی خاصی ایجاد می‌شوند.

حالا که متوجه شدیم احساس گرسنگی برای بدن بسیار مهم است باید متوجه این باشیم که این احساس را نباید با هر ماده‌ی غذایی برطرف کنیم. اگر شما احساس درد داشته باشید آیا با هر قرص مسکنی به سراغ درمان آن می‌روید؟ یا اینکه سعی می‌کنید بر اساس نوع دردی که دارید دارویی که مخصوص آن درد است را دریافت کنید؟

مطمئن سعی می‌کنید از داروهایی استفاده کنید که کمترین ضرر و بیشترین بازدهی را داشته باشند. درباره‌ی گرسنگی نیز باید برخوردی این‌چنینی داشته باشیم که از مصرف برخی مواد غذایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم پرهیز کنید. همراه با همیار تناسب به مطالعه‌ی این مقاله‌ی می‌پردازیم.

چرا وقتی گرسنه می‌شویم به سراغ هر ماده‌ی غذایی که دم دستمان است می‌رویم؟

شاید دلیل آن عجله داشتن، استرس یا ترس از گرسنگی باشد! این دلایل می‌توانند وقتی‌که گرسنه هستیم ما را به سمت خوردن مواد غذایی ببرد که باعث افزایش وزن و چاقی می‌شوند. در ادامه سعی می‌کنیم چندین خوراکی را به شما معرفی کنیم که برای برطرف کردن احساس سیری مناسب نیستند و باید از مصرف آن‌ها حین گرسنگی پرهیز کنیم.

آبمیوه برای لاغریاحتمالاً وقتی گرسنه‌اید، تمایل به مصرف آب‌میوه داشته باشید.

خوردن آب‌میوه برای برطرف کردن احساس گرسنگی توصیه نمی‌شود. اگر با مکانیسم گرسنگی در بدن آشنا باشید خواهید دانست که چرا نباید بعد از گرسنگی غذاهای سرشار از قند ساده مانند آب‌میوه مصرف کرد.

بدن زمانی دچار احساس گرسنگی می‌شود که قند خون کاهش پیداکرده باشد و به‌تبع آن هورمون افزایش اشتها به نام گرلین از معده ترشح شود. با صورت گرفتن این مکانیسم‌ها در بدن احساس گرسنگی رخ‌داده و مغز را به سمت خوردن هدایت می‌کند.

اما برخی افراد برای جلوگیری از افت قند خون و رفع احساس گرسنگی، مواد غذایی دارای قندهای زود جذب مانند آب‌میوه را مصرف می‌کنند که ایده‌ای اشتباه است چراکه با هجوم زیاد قندهای زود جذب به بدن، به‌جای سیر شدن شما نتیجه‌ای عکس می‌گیرید. زیرا بدن در این شرایط شروع به ترشح هورمون انسولین می‌کند که این هورمون از طریق پانکراس تولید می‌شود و وظیفه دارد قندهای زیادی که در خون جریان دارند را وارد سلول‌های بدن کند.

نتیجه‌ی نهایی این است که قند خون به‌شدت افت می‌کند و مجدداً هورمون افزایش اشتها (گرلین) ترشح می‌شود و نیاز به مصرف مواد غذایی شیرین در بدن ایجاد می‌شود. به همین خاطر توصیه به مصرف مواد غذایی دارای قندهای زود جذب از قبیل آب‌میوه نمی‌شود.

شکلات برای لاغریبرخی افراد به‌محض گرسنگی شروع به مصرف شکلات می‌کنند.

یکی از روزهای کاری در مطب به‌صورت ناگهانی احساس گرسنگی می‌کردم. به آشپزخانه سری زدم تا ببینم چیزی برای خوردن پیدا می‌شود. اغلب روزها با خود میان وعده‌هایی مانند میوه، بیسکویت سبوس‌دار یا مغزیجات به همراه می‌آوردم اما امروز میان وعده‌ای در کیفم نبود!

حین جستجو در آشپزخانه چشمم به شکلات کوچکی افتاد که یکی از همکاران آنجا گذاشته بود که اگر کسی گرسنه می‌شود با چای میل کند. وقتی یک ماده‌ی غذایی جدید را می‌بینم بلافاصله به جدول ارزش غذایی آن ( این جدول باید روی تمام محصولات دارای تأییدیه‌ی وزارت بهداشت ثبت‌شده باشد) نگاهی می‌اندازم. در این جدول حقایق تغذیه‌ای این ماده‌ی غذایی نوشته‌شده است که حاوی چه میزان کالری، پروتئین، چربی و کربوهیدرات است.

زمانی که چشمم به کالری حک‌شده روی این ماده‌ی غذایی افتاد فکر کردم یک رقم را اضافه خوانده‌ام! اما وقتی با دقت بیشتری به آن خیره شدم اشتباه نمی‌کردم و واقعاً این ماده‌ی غذایی کوچک پر از کالری بود. بلافاصله در ذهنم گفتم :

فلفل نبین چه ریزه! بشکن ببین چه تیزه!

بیش از 300 کالری در یک‌تکه‌ی کوچک شکلات بود.

اما چرا نباید حین گرسنگی شکلات خورد؟

مانند آب‌میوه برخی شکلات‌ها حاوی قندهای ساده و زود جذب هستند که با مصرف آن‌ها بلافاصله در بدن پیغام گرسنگی بیشتر ارسال می‌شود.

برخی شکلات‌ها مانند شکلاتی که به آن اشاره کردم سرشار از کالری هستند و جالب اینجاست که این کالری‌ها سبب سیری شما نمی‌شوند و به این کالری‌ها، ” کالری مفت ” گفته می‌شود چراکه هیچ‌گونه ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی ضروری به بدن نمی‌رسانند.

لطفاً قبل از مصرف هرگونه ماده‌ی غذایی، برچسب حقایق تغذیه‌ای آن را بررسی کنید که متوجه میزان کالری دریافتی از طریق مواد غذایی شوید.

در بعضی از مقالات توصیه به مصرف شکلات تلخ می‌شود. همین امر باعث شده است که بسیاری از کارخانه‌های تولید شکلات روی محصولات خود از عنوان شکلات تلخ استفاده کنند درصورتی‌که واقعی نیست چراکه شکلات‌های تلخ به‌راحتی قابل‌مصرف نیستند و شما با خوردن تکه‌ی کوچکی از آن‌ها برای اولین بار، احساس حالت تهوع خواهید کرد اما شکلات‌های تلخی که شما مصرف می‌کنید به‌راحتی قابل‌تحمل‌اند و این نشان از وجود ترکیبات پرکالری دیگری دارد.

میان وعده پنیر و نانپنیر شور حس چشایی را تحریک و میل به زیاده‌روی را بالا می‌برد.

با مراجعه به فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی می‌توانید مشاهده کنید که انواع مختلف پنیر را در قفسه‌ای جداگانه در معرض دید عموم قرار می‌دهند که به‌راحتی برند موردنظر را انتخاب کنیم. اما بیش از 90 درصد محصولاتی که من در این قفسه‌ها دیده‌ام سرشار از نمک و چربی هستند. درواقع شاید کمتر از 10  درصد از این محصول را بتوان مشاهده کرد که کم‌نمک و کم‌چرب باشد. اما چرا محصولات پرچرب و پرنمک فروش بیشتری دارند؟

دلیل آن مشخص است. به‌مرورزمان کمپانی‌های تولیدکننده این محصولات ذائقه‌ی مردم را به سمت مصرف این سبک از مواد غذایی برده‌اند که با تحریک حس چشایی، زیاده‌روی در مصرف این محصولات افزایش پیدا کند.

یکی از گزینه‌هایی که درزمان گرسنگی ممکن است انتخاب کرده باشید نان و پنیر است. باوجود اینکه یکی از سالم‌ترین میان وعده‌ها به‌حساب می‌آید اما اغلب افراد در مصرف آن زیاده‌روی می‌کنند که دلیل آن را توضیح دادیم. برای مقابله با پرخوری در مصرف این میان وعده توصیه می‌کنیم که از پنیرهای کم‌چرب و کم‌نمک در میان وعده استفاده کنید و همچنین مصرف یک واحد نان برای میان وعده ( حدود 30 گرم ) کافی است یعنی یک‌کف‌دست نان سنگک یا سه کف دست نان لواش

کیک و شیرینی برای کنترل گرسنگیکیک و شیرینی برای کنترل گرسنگی توصیه نمی‌شود.

این مواد غذایی مانند آب‌میوه و شکلات‌ها دارای مقادیر بسیار بالایی از قندهای زود جذب هستند که می‌توانند در افزایش اشتهای شما بسیار مؤثر باشد. گذشته از این اگر کالری این مواد غذایی را در نظر بگیریم در هر 100 گرم بین 350 تا 450 کالری دارند که با مصرف مکرر سبب افزایش وزن افراد می‌شوند.

نتیجه‌گیری:

مصرف میان وعده برای داشتن اندامی سالم و ایده آل بسیار ضروری است اما باید سعی کنید از میان وعده‌هایی استفاده کنید که سبب کنترل اشتها و ایجاد سیری شوند مانند میوه نه آب‌میوه، مغزیجات به میزان کمتر از 15 عدد، محصولات سبوس‌دار سالم مانند نان جو، بیسکویت سبوس‌دار، پروتئین‌ها مانند تخم‌مرغ، پنیر کم‌نمک و…

از مصرف مواد غذایی سرشار از قند ساده، زود جذب و پرکالری اجتناب شود مانند آب‌میوه، شیرینیجات ، شکلات‌ها، محصولات بدون سبوس مانند نان سفید، کیک و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *