کاهش وزن با غذاهای چاق‌کننده !

کاهش وزن با غذاهای چاق کننده آیا امکان پذیر است؟

به‌محض اینکه در فضای مجازی به جستجو برای کاهش وزن می‌گردیم با وب‌سایت‌هایی روبرو می‌شویم که به ما توصیه می‌کنند از غذاهای چاق‌کننده پرهیز کنید تا وزنتان کاهش پیدا کند. در این مقاله سعی کرده‌ام به بررسی این موضوع بپردازم که واقعاً غذاهای چاق‌کننده تأثیری برافزایش وزن دارند و چه‌کاری باید انجام دهیم وقتی با این مواد غذایی روبرو می‌شویم..

غذای چاق‌کننده چیست؟

مراجعه‌کننده‌ای در مطب داشتم که سؤال جالبی پرسید!

سؤال به این صورت بود که:

 مراجعه کننده: آقای خانی همه‌ی غذاها دارای کالری هستند درسته؟

من ( وحید خانی):  بله!

مراجعه‌کننده: پس چرا بعضی از غذاها باعث چاقی می‌شوند و بعضی دیگر خیر؟

من: ما چیزی به نام غذای چاق‌کننده نداریم! این یک اصلاح است که توسط افراد به وجود آمده است.

مراجعه‌کننده: واقعاً؟ یعنی ما می تونیم از همه‌ی مواد غذایی استفاده کنیم؟

من: بله، از هر غذایی که دوست دارید می تونید استفاده کنید اما به‌اندازه‌ای که بدن نیاز دارد! نه به‌اندازه‌ای که فکر مخرب شما تعیین کنه!

مراجعه‌کننده: خیلی خوشحالم که می تونم از همه‌ی مواد غذایی استفاده کنم! قبلاً هر رژیم غذایی که گرفتم با محدودیت روبرو بودم و این موضوع خیلی من رو اذیت می کنه اما حالا به‌راحتی می تونم از همه‌ی مواد غذایی استفاده کنم اما نمی دونم به چه صورتی متوجه بشم که بدنم به چه میزانی به مواد غذایی نیاز داره؟

من: به‌مرورزمان با انجام تمریناتی که آموزش می‌بینید می تونید نیاز بدنتون رو شناسایی کنید.

 

نام غذای چاق‌کننده از کجا آمده است؟

اگر به موضوع موردبحث ما دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که اعتقاد به غذاهای چاق‌کننده صرفاً یک باور است که افراد برای خود به وجود آوردند.

به نظر من باور غذاهای چاق‌کننده از زمان ورود فست فود ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی به وجود آمد. درواقع با صنعتی شدن جوامع و هم‌زمان به وجود آمدن فست فودها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی افراد به‌مرور دچار اضافه‌وزن شدند و این تغییرات سبب شد که باور وجود غذاهای چاق‌کننده شکل بگیرد.

اگر غذاهای چاق‌کننده سبب چاقی می‌شوند بنابراین می‌بایستی همه‌ی افراد با مصرف این گروه‌های غذایی چاق شوند اما به‌وفور در بین دوستان و آشنایان مشاهده می‌کنیم که با مصرف انواع غذاها و خوراکی‌ها دچار چاقی و اضافه‌وزن نمی‌شوند.

تغییر طرز تفکر نسبت به غذاها و کاهش وزن با غذاهای چاق کننده

اما من معتقد هستم که غذاهای چاق‌کننده وجود خارجی ندارند و باید از اصلاح غذاهای پرکالری استفاده کرد. با تغییر طرز تفکر و استفاده از اصلاح غذاهای پرکالری به‌راحتی می‌توانیم از انواع غذاها استفاده کنیم و فکر چاق شدن را از خود دور کنیم.

کاهش وزن با حس خوب

نکته‌ی قابل‌توجه اینجاست که وقتی به غذاها به دید پرکالری بودن نگاه می‌کنیم سعی می‌کنیم به‌اندازه‌ای مصرف کنیم که نیاز بدنمان باشد و با خیال راحت و بدون ترس از چاق شدن به همان اندازه مصرف می‌کنیم اما اگر با دید چاق‌کننده بودن به غذاها بنگریم دو حالت به وجود می‌آید :

  1. از غذاها استفاده نمی‌کنیم و حسرت نخوردن آن را داریم.
  2. از غذاها استفاده می‌کنیم اما عذاب وجدان چاق شدن به ما دست می‌دهد.

در هر دو صورت ما احساس بدی داریم، چه از آن غذا مصرف کنیم و یا اینکه گزینه‌ی پرهیز را انتخاب کنیم.

دقت داشته باشید که منظور من استفاده مداوم از غذاهای ناسالم نیست بلکه معتقد هستم که از غذاهای سالم و حتی پرکالری ( نه اصطلاح چاق‌کننده) بایستی استفاده کنیم ولی به‌اندازه‌ای که بدن ما به آن نیاز دارد.

نتیجه گیری:

در نهایت نتیجه می گیریم که شما به راحتی و بدون استرس می تواند از انواع غذاها و خوارکی ها استفاده کنید اما بایستی مراقب کالری دریافتی و انرژی این مواد غذایی باشید که بیشتر از میزان مورد نیاز بدن دریافت نکنید.

2 پاسخ

  1. مقاله ی خوبی بود.
    من همیشه فکر می کردم برنج و نون باعث چاقی من میشه ولی الان متوجه شدم که همه ی غذاها رو می تونم بخورم و وزنم رو کنترل کنم.
    ممنون ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *