چگونه اشتهای خود را کنترل کنیم و از پرخوری جلوگیری کنیم؟

احتمالاً بارها با این صحنه روبرو شده‌اید:

بعد از صرف نهار مفصل و شکم پر کن همچنان تمایل به خوردن داشته‌اید. کاملاً احساس سیری را فهمیده‌اید اما تمایل به خوردن بیشتر دست از سر شما برنمی‌دارد. یا بعد از اینکه با شکمی پر از سر سفره‌ی غذا برخاسته‌اید زمانی نمی‌گذرد که بازهم میل دارید غذا بخورید!

  • با خودتان فکر می‌کنید که چرا اینقدر زود گرسنه شدم؟
  • کمتر از یک ساعت از نهاری که خوردم گذشته ولی چرا الآن مجدداً گرسنه‌ام؟
  • به نظر شما چه عاملی سبب می‌شود کنترل هورمون‌های گرسنگی سخت شود؟
  • آیا می‌توانیم برای کنترل هورمون‌های گرسنگی و اشتها کاری بکنیم؟

با همیار تناسب باشید تا پاسخ سؤالتان را دریافت کنید.

قبل از هر چیزی باید بدانید که تمام رفتارهای شما از تغذیه گرفته تا ورزش و سبک زندگی که دارید در احساس گرسنگی و سیری دخیل‌اند. ممکن است علت گرسنگی شما پزشکی باشد مانند پرکاری تیروئید، ولی در اکثر مواقع ترکیبی از فاکتورهای فیزیولوژیکی و هیچانی سبب پرخوری کردن و نیاز مکرر به غذا می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهای علمی و طبیعی برای کنترل مشکل گرسنگی کاذب و اشتهای بالا آشنا کنیم.

تغییر برنامه‌ی غذایی برای کنترل گرسنگی و اشتها

بسیاری از مراجعین من در مطب مشکل گرسنگی‌های ناگهانی را تجربه کرده‌اند. اینکه بعضی مواقع در طول روز ناگهان دچار ضعف و حتی سیاه شدگی جلوی چشمشان می‌شوند. خوب اکثر علائمی که ذکر می‌کنند نشان‌دهنده‌ی افت ناگهانی قند خون است که فرد را به سمت خوردن سوق می‌دهد.

صبحانه، نهار، شام و میان وعده‌ها چه چیزی می‌خوریم؟

قبل از هر چیزی باید این سؤال را از خود بپرسیم:

صبحانه، نهار، شام و میان وعده‌ها چه چیزی می‌خوریم؟

آیا می‌دانستید که غذاهایی با کربوهیدرات ساده سرشار از قندهایی هستند که بلافاصله جذب خون می‌شوند و موجب افزایش ناگهانی قند خون و انسولین می‌شوند؟

وقتی قند خون ناگهانی افزایش پیدا می‌کند بدن به آن واکنش نشان داده و بلافاصله آن را کاهش می‌دهد.

ممکن است با خوردن قندهای ساده مثل آبمیوه‌ها، شربت‌ها، نان سفید، شکلات و قند و شکر بلافاصله انرژی بگیرید اما خیلی زود هم احساس افت انرژی و گرسنگی خواهید کرد.

اما برای جلوگیری از افت قند خون چه‌کاری انجام دهیم تا دچار گرسنگی نشویم؟

بهترین کار کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و یا ترکیبشان با فیبر، سبوس و پروتئین برای کاهش سرعت جذب قند آن‌ها می‌باشد. مثلاً اگر برنج سفید می‌خورید سعی کنید همراه با آن از سبزی و سالاد استفاده کنید. در دوره‌ی کنترل گرسنگی مفصلاً به این موضوع اشاره‌شده است و راهکارهای لازم نیز برای دانشجویان دوره مطرح گردیده است. شما هم می‌توانید برای شرکت در این دوره روی لینک زیر کلیک کنید.


دوره غیر حضوری کنترل گرسنگی و اشتها


گرسنگی را با تشنگی اشتباه نگیرید.

گرسنگی را با تشنگی اشتباه نگیرید.

یکی از اتفاقات جالبی که برای اکثر افراد رخ می‌دهد تغییر احساس گرسنگی به تشنگی است.

مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که بیشتر افراد تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند.

بهتر است صبح‌ها بلافاصله بعد از برخاستن از خواب یک لیوان آب میل کنید و در طول روز به‌اندازه‌ی نیاز بدن را هیدراته و پر آب کنید تا احساس گرسنگی شما با احساس تشنگی اشتباه گرفته نشود. ما در دوره‌ی کنترل گرسنگی توضیح داده‌ایم که چه اتفاقی برای بدن رخ می‌دهد که افراد با وجودی که به‌اندازه نیاز بدن می‌خورند اما به دلیل هیدراته بودند بدن دچار افزایش اشتها و گرسنگی‌های کاذب می‌شوند.


پیشنهاد مطالعه: 6 دلیل ایچاد کننده احساس گرسنگی کاذب

حتما بخوانید: همه گرسنگی ها گرسنگی نیستند


آیا می‌توانم برای کنترل گرسنگی از مواد غذایی بدون قند استفاده کنم؟

به اعتقاد من و بسیاری از تحقیقات صورت گرفته مواد خوراکی که امروزه با عنوان بدون قند و بدون کالری در غرفه‌های فروشگاهی عرضه‌شده‌اند شاید راه‌حل خوبی برای گرسنگی‌ها به نظر برسد اما این‌جور مواد غذایی مشکل را بدتر می‌کنند.

شما با خوردن این مواد غذایی که شیرین هستند به بدن این حس را می‌دهید که کالری در حال دریافت است اما چون هیچ کالری در کار نیست بدن راضی نمی‌شود و اشتهای شما در طی روز بیشتر می‌شود. با این کار شما به دنبال کالری فرستاده خواهید شد.

اجازه دهید مطالعه‌ای را با شما در میان بگذارم که نشاده داده شیرین کننده‌های مصنوعی سبب تغییر در میکروبیم های روده می‌شوند که درنهایت مشکلات متابولیکی و چاقی را افزایش می‌دهند.

لطفاً بدنتان را با این تکنیک‌ها گول نزنید.

دوره-غیر-حضوری-کنترل-گرسنگی

 

در دوره‌ی کنترل گرسنگی و اشتها  که به صورت فایل‌های آموزشی در پروفایل کاربری شما در وب‌سایت همیار تناسب قرار می‌گیرد شما به‌راحتی می‌توانید با انجام تکنیک‌های ساده و عملی به‌راحتی پس از گذشت یک هفته اشتهای کاذب و گرسنگی‌های ناگهانی خود را کنترل کنید.


آشنایی بیشتر با دوره کنترل گرسنگی و اشتها


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید. سلامت و متناسب باشید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *