آیا در طول خواب کالری می‌سوزانیم؟ ( کالری سوزی در خواب )

برخی از مراجعین علت چاق شدن خود را خوابیدن زیاد می‌دانند. وقتی به آن‌ها می‌گویم که شما در طول خواب نیز کالری می‌سوزانید باحالت تعجب می‌گویند آقای خانی مگر می‌شود در زمان خواب نیز کالری سوزاند؟ پاسخ من به آنان قطعاً مثبت است اما این پاسخ به معنای این نیست که زیادتر از میزان موردنیاز بدن بخوابید بلکه منظور من این است که به‌اندازه‌ی نیاز بدن که حدود 7 الی 8 ساعت است خواب داشته باشید و در این مدت‌زمان حتی کالری سوزی نیز خواهید داشت پس نگران چاق شدن خود به علت خوابیدن نباشید.


بیشتر بخوانید: چرا همه جای بدنم لاغر می‌شود به‌جز شکم و پهلو؟ (لاغری شکم و پهلو)


زمانی که شما خواب می‌روید بدن و قسمت‌هایی از مغز همچنان در حال فعالیت هستند  که این نشان‌دهنده‌ی کالری سوزی در طول خواب است. در طول خواب بدن‌ترمیم و رشد سلول‌ها را تسریع می‌بخشد. در همین حال مغز هم به پردازش اطلاعات می‌پردازد و سعی می‌کند داده‌های بی‌فایده‌ای را که در طول روزبه دست آورده‌اید را دور ریخته و از حافظه‌ی کوتاه‌مدت پاک کند.

کالری سوزی در طول خواب چقدر است؟

اینکه بدن چقدر در طول روز کالری می‌سوزاند به وزن شما، دمای بدن و مقدار زمانی که شما در خواب سپری می‌کنید وابسته است. کالری سوزی در طول خواب حدود 90 درصد کالری سوزی در هنگام تماشای تلویزیون است یعنی زمانی که شما در حال تماشای تلویزیون هستید تنها 10 درصد بیشتر از زمانی که خواب هستید کالری سوزی می‌کنید اما نکته‌ی قابل‌توجه این است که در طول مدت‌زمانی که تلویزیون تماشا می‌کنید ممکن است ریزه‌خواری‌هایی داشته باشید که کالری دریافت شده از خوردن بیش از کالری باشد که حین تماشای تلویزیون می‌سوزانید بنابراین به‌جای تماشای تلویزیون بهتر است به سمت پیاده‌روی یا انجام فعالیت بدنی بروید که مانع از فعال کردن احساس ولع شما برای خوردن تنقلات باشد.


بیشتر بخوانید: تفاوت میان گرسنگی، میل و ولع را بدانید و برای آن برنامه‌ریزی کنید؟


قبل از خواب ورزش نکنید!

برخی از افرادی که در طول روز مشغله‌ی کاری دارند و تا دیروقت سرکار هستند به صورتی که تا قبل از خواب زمان کافی برای ورزش کردن ندارند ممکن است ساعات پایانی شب را برای انجام فعالیت ورزشی انتخاب کنند. نکته‌ی قابل‌توجه اینجاست که ورزش کردن دقیقاً قبل از رفتن به تختخواب ممکن است خواب شما را برهم زند و به اصطلاحی شما را بیدار نگه دارد. بنابراین بهتر است ورزش کردن را در ساعات اولیه یا اواسط روز انجام دهید.


پیشنهاد مطالعه: لاغری با تصویرسازی ذهنی


نتیجه‌گیری:

افرادی که دلیل چاقی خود را به خوابیدن زیاد ربط می‌دهند باید آگاه باشند که اگر به میزان 7 الی 8 ساعت در طول روز می‌خوابند به‌اندازه این کار را انجام می‌دهند و در طول این مدت‌زمان کالری سوزی کافی را نیز خواهند داشت اما اگر بیشتر از این میزان می‌خوابند احتمالاً با کمبود ویتامین‌هایی مانند آهن یا ویتامین دی روبرو شده‌اند زیرا بدن ما به صورتی تنظیم‌شده است که در صورت فراهم بودن ویتامین‌های موردنیاز بدن پس از سپری کردن 8 ساعت خواب به‌طور خودکار بیدار شده و دیگر نیازی به خوابیدن نخواهد داشت.


همیار تناسب همیار شما برای رسیدن به تناسب اندام

 

ما در گروهمان تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا بتوانیم به افراد بیشتری کمک کنیم تا به سلامتی و تناسب اندام دست یابند. در این مسیر گروه همیار تناسب تلاش بسیاری را اعم از مطالعه متون مختلف، تجربه با بیماران مختلف را داشته است و به همین جهت می تواند نقش بسزایی را در این مسیر ایفا کند.

امید است که بتوانیم این هدف را هرچه بهتر اجرایی کنیم.

همین حالا با ما تماس بگیرید. ۰۹۳۹۹۰۱۲۵۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *