تأثیر بیماری کم‌کاری تیروئید بر وزن

آیا به دنبال پاسخ  این سؤال می‌گردید که کم‌کاری تیروئید به چه اندازه روی وزن شما تأثیرگذار است؟

اگر به دنبال پاسخ صحیحی می‌گردید لطفاً به‌دقت این مقاله را مطالعه کنید و درنهایت به پاسخی می‌رسید که در کنترل وزن شما نیز کمک‌کننده است.

قبل از اینکه مطمئن شوید که کم‌کاری تیروئید شما چه تأثیری بر وزن دارد باید با عملکرد این غده در بدن آشنایی پیدا کنید..

تیروئید غده‌ای است که جلوی گردن قرارگرفته است و احتمالاً بارها آن را لمس کرده باشید. این غده مسئول تولید هورمون‌هایی است  که در سوخت‌وساز بدن نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

منظور از سوخت‌وساز چیست؟

منظور از سوخت‌وساز دقیقاً انجام کارهایی است که مرتبط با آزادسازی و ذخیره‌ی انرژی در بدن مانند مصرف کالری، احساس گرما و تنظیم وزن است.  یعنی غده‌ی تیروئید افراد سالم  تمام موارد فوق را به‌خوبی انجام می‌دهد و بنابراین این افراد سوخت‌وساز بدنشان تنظیم است و به میزانی که بدن نیاز دارد کالری می‌سوزانند.

اما دقت کنید که غده‌ی تیروئید مسئول سوزاندن تمام کالری که به بدن می‌رسد نیست بلکه مقادیری که بدن برای انجام فعالیت‌ها نیاز دارد را به‌وسیله‌ی هورمون‌هایی که ترشح می‌کند تنظیم می‌کند.

به همین خاطر بسیاری از افرادی که پرخوری می‌کنند باوجوداینکه تیروئید سالمی دارند اما وزنشان بالاست.

اما چرا در افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند وزن بالا می‌رود؟

در این افراد به دلیل اینکه تولید برخی هورمون‌ها با کمبود مواجه می‌شود بنابراین کمتر از میزان نرمالی که بدن افراد سالم کالری می‌سوزاند در بدن کالری مصرف می‌شود و به همین خاطر کالری‌هایی که مصرف نمی‌شوند به‌صورت چربی ذخیره می‌شوند اما این مقدار عددی بین 2 تا 4 کیلوگرم است.

یعنی افرادی که دارای تیروئید کم‌کار هستند حداکثر 4 کیلوگرم در زمان‌هایی که تیروئید کم‌کار است وزن اضافه می‌کنند که این مقدار با مصرف داروهایی که پزشک شما تجویز می‌کند کنترل می‌شود.

اما نکته‌ی قابل‌توجه اینجاست که پس چرا وزن من بیشتر از این مقدار بالا رفته است؟

بسیاری از افرادی که با آن‌ها مشاوره‌ی تغذیه دارم دقیقاً فکر می‌کنند که تمام وزنی که اضافه کرده‌اند به دلیل بیماری تیروئیدی ست که به آن مبتلا شدند و زمانی که به آن‌ها این نکته را متذکر می‌شوم که کم‌کاری تیروئید حداکثر تا 4 کیلوگرم به وزن فرد بیمار اضافه می‌کند و در صورت تشخیص و مصرف دارو این مقدار وزن اضافه را نیز می‌شود کاهش داد بلافاصله می‌گویند:

آقای خانی شما می‌گویید که فقط 2 تا 4 کیلوگرم؟ پس این میزان وزن اضافه‌ی من از کجا آمده است؟ من از زمانی که متوجه شده‌ام کم‌کاری تیروئید دارم حدود 15 کیلوگرم و یا حتی در برخی افراد بیشتر از این مقدار به وزنم اضافه‌شده است.

به نظر شما علت چاقی در بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید چیست؟

علت این موضوع را بر اساس بررسی انجام‌شده روی  بیمارانم به دست آوردم . ما در مجموعه به بیماران توصیه می‌کردیم که یادآمد غذایی یک‌روزه و یک‌هفته‌ای که به آن‌ها داده می‌شود را تکمیل کنند. ( منظور از یادآمد غذایی بررسی غذاهایی است که در طول روز و هفته می‌خورند). با بررسی کردن یادآمدهای غذایی متوجه شدم که علت اصلی افزایش دریافت غذا پس از ابتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید است.

اما چرا افرادی که به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوند غذاهای بیشتری مصرف می‌کنند؟

ازنظر علم روانشناسی این موضوع به خاطر باور این قضیه رخ می‌دهد که بیماری کم‌کاری تیروئید باعث چاقی می‌شود. با پذیرفتن این باور به‌صورت کاملاً ناخودآگاه ذهن افراد شروع به برنامه‌ریزی برای افزایش وزن می‌کند و یکی از راه‌های افزایش وزن، افزایش کالری دریافتی از طریق مواد غذایی است.

یعنی افراد پس از اطلاع از اینکه دچار کم‌کاری تیروئید شده‌اند مورد بمباران  اطلاعاتی قرار می‌گیرند. این اطلاعات از جانب دوستان، پزشک، اینترنت و رسانه دریافت می‌شود با این مضمون که این بیماری باعث چاق شدن شما می‌شود و باید مراقب باشی!

فرد پس‌ازاینکه این باور را پذیرفت رفتارهایی از خود نشان می‌دهد که با باور خود منطبق باشد یعنی با انجام رفتارهای چاق‌کننده مانند افزایش کالری دریافتی از طریق ریزه‌خواری و پرخوری و کاهش فعالیت بدنی (در بیماری کم‌کاری تیروئید به خاطر کمبود انرژی که توسط تیروئید در اختیار بدن قرار می‌دهد  به وجود می‌آید و فرد تمایلی به انجام فعالیت بدنی ندارد) به‌مرور بر وزنش اضافه می‌شود و فکر می‌کند که تمام وزنی که اضافه کرده است درنتیجه‌ی بیماری تیروئید است.

چه‌کاری می‌توانم انجام دهم که وزنم را کاهش دهم؟

برای شروع بپذیریم که علت افزایش وزن ما به خاطر باور اشتباهی است که نسبت به چاقی داریم و آن باور بیماری کم‌کاری تیروئید است. پس‌ازاینکه پذیرفتیم که علت اضافه‌وزن ما نه به خاطر بیماری تیروئید بلکه به خاطر رفتارهای غذایی اشتباهی است که انجام می‌دهیم، به‌راحتی ذهن ما برای شروع تغییر آمادگی خود را اعلام می‌کند.

مانند بسیاری از افرادی که اضافه‌وزن دارند می‌بایستی شروع به تغییر رفتارهای غذایی خود کنیم و با مراجعه به مراکزی که با تغییر رفتارهای غذایی به ما در کاهش و کنترل وزن کمک می‌کنند به‌راحتی می‌توانیم وزن خود را کاهش دهیم.

درصورتی‌که تمایل به کاهش وزن اصولی به روش گروه سلامتی همیار تناسب دارید می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *