تأثیر میوه بر کاهش وزن ( آیا میوه باعث لاغری می شود؟)

تأثیر میوه بر کاهش وزن چقدر واقعیت دارد؟ شاید تا قبل از ورود به رشته‌ی تغذیه مانند بسیاری از افراد فکر می‌کردم که میوه سبب کاهش وزن می‌شود. یعنی افرادی که قصد کاهش وزن‌دارند می‌توانند با مصرف میوه وزن خود را کاهش دهند. نمی‌دانستم که چطور امکان‌پذیر است و صرفاً به خاطر صحبت‌هایی که در محیط و رسانه شنیده بودم این باور را در خودم پرورش داده بودم.

پس از ورود به رشته‌ی تغذیه و مطالعه منابع علمی معتبر متوجه شدم که چه باور اشتباهی را در خودم پرورش دادم! در این مقاله قصد دارم که بیشتر به این موضوع بپردازم و به شما عزیزان این آگاهی را بدهم که میوه را نباید عاملی برای کاهش وزن دانست.

میوه عالی است.

میوه و کاهش وزن

اسم هر ویتامینی را می‌شنوم بلافاصله میوه‌ای به ذهنم می‌آید که سرشار از آن ویتامین است. به‌عنوان‌مثال برای جذب ویتامین سی همه آگاهی دارند که پرتغال سرشار از این ویتامین است. تا حرف از ویتامین آ به میان می‌آید بسیاری به میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویچ، زردآلو، انبه و … اشاره می‌کنند. خوب با این تفاسیر پس میوه عالی است. چرا نباید آزادانه از همه‌ی میوه‌ها مصرف کنیم؟

یادم می‌آید که استادمان می‌گفت: من به بیمارانم توصیه می‌کنم که هرچقدر دوست دارید میوه بخورید و برای میوه محدودیتی قائل نمی‌شوم!

باور لاغر کنندگی میوه

اوایل که این باور را داشتم میوه باعث چاقی نمی‌شود و به تأثیر میوه بر کاهش وزن ایمان داشتم خوشحال شدم که استاد تغذیه‌ام باور من را تقویت کرد! اما حالا بعضی مواقع به خودم می‌گویم که چرا این حرف را زد؟ مگر نمی‌دانست که خوردن 2 عدد میوه بیش از 100 کالری انرژی به بدن می‌رساند؟ بحث کالری را هم اگر به وسط نکشیم حتماً می‌دانست که میوه سرشار از قندی است که می‌تواند بلافاصله به چربی تبدیل شود! میوه سرشار از قند فروکتوز است که در مقادیر بالاتر از حد موردنیاز بدن می‌تواند بلافاصله به چربی تبدیل شود پس چرا او در حضور بیش از 50 دانشجوی تغذیه مصرف میوه را آزاد اعلام کرد؟

احتمالاً دلایلی برای صحبت خود داشته است که به‌محض اینکه با ایشان ملاقات داشتم حتماً دلیلش را خواهم پرسید! شاید فکر می‌کرده‌اند که میوه خیلی کم در دسترس مردم است چراکه استاد ما در کلینیکی فعالیت می‌کرد که افراد کم‌بضاعت با دفترچه‌ی تأمین اجتماعی به‌صورت رایگان از خدمات کلینیک بهره‌مند ‌می‌شدند. اما اکنون میوه در دسترس عموم مردم قرار دارد و باقیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود و تقریباً برای هر فردی خرید میوه امکان‌پذیر است.

همان‌طور که اشاره کردم میوه حاوی قندی است به نام فروکتوز که نسبت به گلوکز پتانسیل بیشتری برای تبدیل‌شدن به چربی را دارد پس نباید به همین راحتی هر میوه‌ای دم دستمان آمد مصرف کنیم.

میوه‌های چربی سوز

میوه-های-چربی-سوز

در برخی از مقالات درباره‌ی اثر چربی سوز میوه‌های صحبت به میان می‌آید که برخی از میوه‌ها سبب کاهش وزن می‌شوند! مثل سیب، هندوانه، انار، گریپ‌فروت و…

جالب است پس با این تفاسیر افرادی که چاق هستند هرروز از میوه‌های فوق مصرف کنند تا چربی سوزی در بدنشان رخ دهد و بعد از چند هفته و چند ماه به وزن ایده آل شان دست یابند! من بسیاری از افراد را می‌شناسم که از این میوه‌های چربی سوز استفاده کرده‌اند اما نتیجه‌ای عایدشان نشده است! درواقع به‌جای چربی سوزی، چربی سازی کرده‌اند.

عنوان میوه‌های چربی سوز در بسیاری از مقالات در وب‌سایت‌ها منتشرشده است که متأسفانه از منابع خارجی ترجمه می‌شوند و بدون اینکه به بررسی کامل این موضوع بپردازند آن را در فضای مجازی و سپس در فضای واقعی گسترش می‌دهند.

این مطالب برگرفته از قسمتی از مطالعات دانشمندان هستند که برخی از میوه‌ها برای هضم و جذب در بدن به انرژی بیشتری نسبت به خودشان نیاز دارند که البته صحت این موضوع همچنان در دست بررسی است.

کالری میوه و کاهش وزن

من زمانی که روی تردمیل شروع به ورزش می‌کنم چیزی حدود 10 دقیقه دویدن با سرعت متوسط سبب سوزاندن 80 کالری می‌شود درصورتی‌که مصرف نصف لیوان انار حاوی همین مقدار انرژی است و برایم جای تعجب دارد که چطور انار می‌تواند به‌عنوان یک میوه‌ی چربی سوز شناخته شود!

مراجعینی داشته‌ام که وقتی از مصرف غذا در طول روز برایم صحبت می‌کنند متوجه می‌شوم که روزی بیش از 10 عدد سیب می‌خورند! با جویا شدن علت این کارشان متوجه می‌شوم که همین باور اشتباه را پذیرفته‌اند که مصرف سیب باعث لاغری می‌شود!

جایگزین کرده میوه به‌جای وعده شام درست یا غلط؟

خوردن میوه برای کاهش وزن

درصورتی‌ که فرد تمایلی به مصرف شام ندارد می‌تواند از میوه یا هر ماده غذایی که دوست دارد مصرف کند ولی اگر به دلیل کاهش وزن این کار انجام گیرد درواقع در کوتاه‌مدت شاید جواب دهد اما در طولانی‌مدت خیر

زمانی که افراد از میوه به‌جای وعده‌ی شام استفاده می‌کنند به‌مرور ازنظر ذهنی می‌گویند که ما شام نمی‌خوریم پس بهتر است که این غذا و آن غذا را مصرف کنیم و درواقع فرد به سمت ریزه‌خواری کشیده می‌شود و اگر به رفتارهای غذایی‌اش توجه کنیم متوجه می‌شویم که کالری بیشتری از یک شام مفصل را با مصرف میوه و سایر تنقلات مصرف می‌کند.

نتیجه‌گیری:

هدف ما از این مقاله این نیست که شمارا از مصرف میوه منصرف کنیم بلکه قصد داریم به شما این آگاهی را بدهیم که مصرف هر چیزی حتی میوه هم باید در چارچوب خودش باشد. میوه علاوه بر اینکه اشاره کردیم سرشار از ویتامین‌ها است دارای اثرات ضد سرطانی و همچنین حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر است که سبب کاهش یبوست، کنترل گرسنگی و …. در بدن می‌شود.

پس در طول روز مصرف میوه حتماً توصیه می‌شود اما در چارچوبی آن یعنی حدود 2 تا 4 واحد.

 

6 پاسخ

  1. واای من عاشق میوه هستم!!
    چیکار کنم؟ همیشه فکر می کردم میوه اصلا کاری به وزن نداره
    واقعا میوه روی وزن تاثیر داره؟

    1. با سلام
      از اینکه برای مطالعه ی مقاله و سلامتی خود زمان صرف کردید بسیار خوشحالیم.
      نکته ی مهمی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که برای کم کردن وزن نیازی نیست غذاها را حذف کنید و میوه ها را جایگزین کنید.
      هر فردی در طول روز نیاز به چند واحد میوه دارد و با خوردن همان مقادیر می توان وزن را کم کرد.
      برای کاهش وزن بایستی از همه ی خوارکی ها و مواد غذایی استفاده کنید و به مرور زمان وزنتان را کاهش دهید.
      بهتر است برای این کار یک مشاور را انتخاب کنید که با سرعت بیشتر و با اصول علم تغذیه به این هدف دست یابید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *