چه مواد غذایی برای لاغری شکم توصیه می‌شوند؟

بهتر است قبل از اینکه به مواد غذایی مفید برای لاغری شکم بپردازیم (غذا برای لاغری شکم) علت تشکیل چربی در ناحیه شکم و پهلو را بدانیم.

افرادی که دارای چربی در ناحیه‌ی شکم و پهلو هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول افرادی با وزن ایده آل هستند و دسته‌ی دوم افراد با اضافه‌وزن که اغلب افراد در دسته‌ی دوم قرار دارند. یعنی علت اصلی وجود چربی در شکم و پهلو وجود اضافه‌وزن است.

افراد دارای اضافه‌وزن مسلماً دارای شکم و پهلو هستند. این گروه قبل از اینکه تمرکز و توجه خود را روی خوردن مواد غذایی برای لاغری شکم قرار دهند بهتر است به این نکته توجه کنند که علت اصلی چربی شکم و پهلو همان اضافه‌وزن است که به دلیل رفتارهای ناسالم غذایی به وجود آمده است. یعنی رفتارهای افراطی و در بعضی موارد تفریط در برخورد با خوردن! بنابراین اگر به دنبال لاغری شکم هستید ابتدا باید رفتارهای خوردن خود را تغییر داده تا با کاهش اضافه‌وزن به‌مرور چربی‌های شکم و پهلو آب شوند.

بسیاری از مطالبی که در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر می‌شوند به تأثیرات برخی خوراکی‌ها مانند آب کرفس، آب کلم، سیب و… در چربی سوزی شکم و پهلو اشاره کنند که از نظر ما این مطالعات زمانی می‌توانند تأثیر خود را به‌جا بگذارند که در قدم اول بتوانیم رفتارهای خوردن را تغییر کنیم. ممکن است با خود فکر کنید که خوب پس من باید شروع به رعایت رژیم غذایی کنم تا اضافه‌وزنم کاسته شود و چربی‌های شکم نیز به دنبال آن از بین بروند اما واقعیت این است که این تصمیم باوجود تأثیر مثبت موقتی که دارد کاملاً اشتباه است. اینکه شما فکر کنید برای کاهش اضافه‌وزن و چاقی بایستی بلافاصله به سمت رژیم غذایی بروید کاملاً تصمیم اشتباهی است. تغییر رفتارهای غذایی با شروع رژیم غذایی کاملاً متفاوت است. در رژیم‌های غذایی شما با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوید که خود به‌عنوان رفتارهای غذایی ناسالم به‌حساب می‌آید. بنابراین توصیه ما به شما تغییر اصولی رفتارهای غذایی با تمرکز بر ذهن می‌باشد که می‌توانید برای تغییر این رفتارها سایر مقالات وب‌سایت را مطالعه کرده و با مجموعه‌ی همیار تناسب در ارتباط باشید.


برای مشاهده سایر مقالات آموزشی همیار تناسب کلیک کنید.


اما گروه اول که افراد با وزن ایده آل دارای چربی شکم و پهلو هستند دارای یکسری رفتارهای ناسالم غذایی می‌باشند که نسبت به گروه دوم کار ساده‌تری را در پیش دارند. معمولاً زمانی چربی در ناحیه شکم و پهلو تجمع پیدا می‌کند که فرصت ذخیره‌سازی قندهای ساده‌ی به چربی در بدن داده می‌شود. این اتفاق به‌صورت های مختلفی در بدن رخ می‌دهد که در ادامه به بررسی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

1- برنامه‌ی غذایی غیراصولی

یکی از اصلی‌ترین دلایل ذخیره چربی در شکم و پهلو برنامه‌ی غذایی غیراصولی می‌باشد. در این شرایط درصد چربی، پروتئین و کربوهیدرات غذایی به‌صورت اصولی به بدن وارد نمی‌شود. بهتر است برای تنظیم برنامه‌ی غذایی اصولی با مشاوران تغذیه در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از مجموعه همیار تناسب برای تنظیم برنامه‌ی غذایی کمک بگیرید.

2- عدم فعالیت فیزیکی مناسب

دومین دلیلی که می‌تواند به‌مرور زمان سبب تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو شود ناکافی بودن فعالیت فیزیکی افراد است. این اتفاق در بین افراد مسن به‌وضوح قابل‌مشاهده می‌باشد. بزرگسالان کم فعالیت به‌مرور زمان عضلات خود را به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی از دست داده و درصد چربی در ناحیه شکم و پهلو باگذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بایستی میزان فعالیت فیزیکی خود را در طول زمان با تغذیه‌ی خود متناسب کرده تا اجازه‌ی ذخیره‌سازی چربی در نواحی ذکرشده داده نشود.

مصرف قندهای ساده بیش از نیاز بدن

3- مصرف قندهای ساده بیش از نیاز بدن

بدن ما در طول روز به مقادیر کمی از قندهای ساده نیازمند است. اما اکثر افراد ممکن است به دلیل عدم آگاهی مقادیری بیش از نیاز بدن از قندهای ساده مصرف کنند. قندهای ساده زمانی که در مقادیر بالا در طول روز به بدن وارد شوند به‌مرور در قسمت شکم و پهلو به‌صورت چربی تجمع پیدا می‌کنند. ممکن است فکر کنید منظور از قندهای ساده فقط قند یا شکر است اما منظور از قندهای ساده طیف گسترده‌ای از مواد غذایی مانند نان بدون سبوس‌دار، برنج سفید، نوشیدنی‌های شیرین، بیسکویت‌های بدون سبوس و… هستند. بنابراین برای تنظیم مقادیر موردنیاز بدن به‌صورتی که مانع از تجمع چربی در نواحی یادشده شویم بهتر است تحت نظارت مشاورین تغذیه قرار بگیریم.

خواب کم یا زیاد

4- خواب کم یا زیاد

یکی دیگر از عواملی که ممکن است سبب افزایش سایز شکم شود عدم تعادل در خواب یعنی کم‌خوابی و پرخوابی می‌باشد. بهتر است در طول روز بین 6 تا 8 ساعت خواب منظم داشته باشیم که هورمون‌های بدن کارایی خود را به‌خوبی انجام دهند و شرایط را برای اندام ایده آل فراهم کنیم.

علاوه بر موارد ذکرشده که سبب تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو می‌شدند می‌توان دلایل دیگری را نیز عنوان کرد مانند مصرف مشروبات الکلی، استرس و اضطراب و…

به‌طور خلاصه باید گفت:

بهترین راهکار برای داشتن اندامی‌آیده آل بدون چربی شکم و پهلو ایجاد تغییرات رفتاری مناسب نسبت به خوردن است. برای ایجاد این تغییرات نیاز به مشاوره و آموزش داریم که به‌تدریج تغییرات رفتاری در ما ایجاد گردد. شما علاقمندان می‌توانید آموزش‌های لازم را بامطالعه‌ی مقالات منتشرشده در وب‌سایت همیار تناسب کسب کنید. همچنین با شرکت در دوره‌های آموزش لاغری مجموعه‌ی همیار تناسب می‌توانید به اندام ایده آل خود دست‌یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *