خوردن بستنی شما را چاق نمی‌کند!

بارها با این مسئله برخورد داشتم که بعضی از مراجعه‌کنندگان بعد از گذشت یک الی چند هفته از رعایت برنامه‌ی غذایی خود به‌محض ورود به اتاق مشاوره لب به شکایت می‌گشودند که ” یک ناپرهیزی بزرگ باعث شد که این ماه کنترل وزن از دستم خارج‌شده و با خوردن یک بستنی دوباره وزنم بالا برود”! شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما یک بستنی به این اندازه می‌تواند قدرتمند باشد که چند کیلوگرم به وزن ما اضافه کند و ما را در ادامه‌ی چالش کاهش وزن با شکست و ناکامی روبرو کند یا این بستنی فقط می‌تواند با افکار ما قدرت بگیرد؟ ” اگر موافق باشید در این قسمت با نگاهی عمیق‌تر به جزئیات این موضوع بپردازیم.

اصولاً هر 100 گرم بستنی به‌طور متوسط بین 200 الی 300 کالری انرژی دارد. فرض را بر این بگذاریم که با خوردن هر بستنی 300 کالری انرژی وارد بدن شود. تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت 7500 کالری اضافه مازاد بر نیاز روزانه بدن می‌تواند منجر به افزایش یک کیلوگرم وزن شود. حالا شما حساب کنید که یک بستنی با داشتن حداکثر 300 کالری چقدر به وزن شما اضافه می‌کند؟ پاسخ آن تنها 40 الی 50 گرم است. بنابراین زمانی می‌توانیم علت چاق شدن فقط یک کیلوگرم از وزن بدن را به بستنی اختصاص دهیم که بیش از 20 عدد بستنی مازاد بر نیاز بدن مصرف کرده باشیم. پس خوردن تنها یک الی دو بستنی در طول هر دوره‌ی درمان کاهش وزن نمی‌تواند سبب اضافه‌وزن شود بنابراین احتمالاً یا بیش از این مقدار بستنی مصرف کرده یا ناپرهیزی‌های دیگری وجود داشته که از آن‌ها غافل بوده‌ایم.

خانمی 28 ساله با داشتن اضافه‌ وزنی حدود 10 کیلوگرم که به‌ تازگی برنامه‌ی رفتاری و غذایی پیشنهادی ما را رعایت می‌کرد در عوض کاهش وزن در یک ماه اخیر با افزایش وزن یک کیلوگرمی مواجه شده بود و علت آن را خوردن یک عدد بستنی می‌دانست. معمولاً برای تسریع روند کاهش وزن برنامه‌ی غذایی افراد را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که در روز بین 500 الی 1000 کالری کمتر از نیاز بدن مصرف کنند که درنهایت به آن‌ها کمک خواهد کرد که در طول یک ماه چیزی حدود 2 تا 4 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد. مراجعه‌کننده‌ی عزیز از ما سؤال کردند که چرا خوردن یک عدد بستنی باعث افزایش وزن من در طول این ماه شده است؟


پیشنهاد مطالعه: کاهش وزن با غذا های چاق کننده


به عقیده‌ی من این تنها یک تکنیک ذهنی است. خوردن تنها یک عدد بستنی یا هر خوراکی پرکالری دیگر که فکر می‌کنیم باعث چاقی می‌شود درواقع چیزی نیست جز تلقین ذهن ناخودآگاه. این تلقین سبب ایجاد دستوری در ذهن می‌شود با این عنوان: “حال که این غذای پرکالری را خوردی من را چاق‌تر کن”  بنابراین همان‌طور که در حال خوردن بستنی هستم تصویر چاقی از خود را به ذهن ناخودآگاهم نشان می‌دهم. ذهن ناخودآگاه ما تابع تصویری است که ما به‌صورت ذهنی به او نشان می‌دهیم و با دریافت این تصاویر سعی می‌کند محیط و رفتارهای غذایی ما را به‌گونه‌ای تنظیم کند که رفته‌رفته به‌سوی چاقی پیش برویم. این مراجعه‌کننده‌ی عزیز علت اصلی چاق شدن خود را در خوردن بستنی می‌دانست چراکه در تصویرسازی که در ذهن ناخودآگاه خود داشته خوردن بستنی را معادل چاق شدن می‌دانسته و بدین ترتیب ذهن ناخودآگاه سعی می‌کند به‌گونه‌ای مطالب را به یاد بیاورد که در هنگام تصویرسازی آموزش‌دیده است کما آنکه این مراجعه‌کننده در بررسی علت چاقی خود فقط خوردن بستنی را به یاد می‌آورد ولی اگر به بررسی دقیق رفتارهای غذایی ایشان در طی این ماه بپردازیم به‌خوبی خواهیم دید که ایشان مکرراً در طی روزهای مختلف رفتارهای چاق‌کننده‌ی متعددی را از خود نشان دادند که هیچ‌کدام از آن‌ها را به یاد نمی‌آوردند و تنها چیزی که در ذهن ناخودآگاه ایشان ثبت‌شده و مرتب به ایشان یادآوری می‌شود زمان خوردن آن بستنی است.

دوست عزیز از اینکه مقاله‌ی فوق را تا انتها مطالعه کردید به شما تبریک می‌گویم. این مقاله قسمتی از کتاب بیندیشید و لاغر شوید نوشته‌ی وحید خانی می‌باشد. در این کتاب مفصلاً درباره‌ی علت اصلی چاقی صحبت می‌شود و راهکارهایی به شما پیشنهاد می‌دهد که در طول مطالعه‌ی کتاب به‌راحتی به وزن ایده‌آل خود دست پیدا خواهید کرد. برای خرید کتاب بیندیشید و لاغر شوید و دریافت 45 صفحه اول به صورت رایگان کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *